14:03:00
Brandon Flowers tillbaka med ny singel
Enda sedan tidigt 2000-tal så har Brandon Flowers och hans band The Killers från Nevada försett den globala musikindustrin med nyskapande popmusik, med tydliga ekon från olika minnesvärda musikepoker, dock mestadels från 80-talets brittiska post-punk era.
The Killers gjorde sig kända bland vissa recensenter som direkta arvtagare till det alternativa rockbandet U2 och det var även i samma typ av musikträsk som man hittade de starkaste influenser till Las Vegas bandet. The Killers var ett band, som när dom kom, för många påminde om Joy Division, New Order och The Smiths, som blandade den bitvis mörka post-punken, en blandning av hårt distade gitarrer och syntharrangemang, tidigare framfört av de två förstnämnda och den poetiska, abstrakta och ängsliga textförfattning som även gick att hitta i Morrisseys texter. The Killers kom i en tid när just den här typen av band hade började ta sig ut på arenorna och lyckades locka till sig ett stort medieintresse och såsmåningom skulle bli formgivande för hur den kommerisiella popmusiken skulle komma att låta. Man skulle lätt kunna förenkla det hela med att säga att band som The Killers, The Hives och The Strokes levde på framgångarna som det brittiska indie-bandet The Libertines tillförskaffat sig ett par år tidigare. Så enkelt är det dock inte. The Killers kommer, till skillnad från The Libertines och många av de andra post-punk revival-banden, inte nödvändigtvis i första hand från den renodlat brittiska punkrocken där band som The Sex Pistols och The Clash innefattas. The Killers skiljde ut sig. De tog ut svängarna och gick längre ut på alla olika kanter och hämtade, förrutom från de mest självklara grupperna, även sin inspiration från band som Aztec Camera, The Cars och Echo & The Bunnymen, men också från arenarock-band som Bruce Springsteen och Queen, som för många av dessa band var mycket främmande. Till estetiken så skiljde sig The Killers inte särskilt mycket från sina samtida gelikar, med sina svarta kavajer, svåra och ibland sminkade nunor, och det gick tillochmed så långt att Brandon Flowers såsmåningom kom att anklaga bandet The Bravery för att ha stulit hans bands image och sound. Förvisso kom den här gruppen att uppskattas främst i den amerikanska underground-kulturen och flera av dom hade även lyckats ta sig in i offentliga sammanhang, som på "Letterman's Show" och liknade program, men inget band slog lika stort som The Killers. Något skiljde ut dom från mängden och kanske var det för att texterna och refrängerna var så mycket bättre och eforiska än de andra gruppernas, men det var först 2008, när gruppen släppte sitt tredje studioalbum som det stod klart i vilket fack The Killers ville vara. Bandet tog ett tydligt avstamp från den amerikanska post-punk revival-scenen och började nu yttra sina New Wave-influenser klarare och klarare och The Killers utvecklades till ett nästintill renodlat synth-popband.
The Killers gjorde sig kända bland vissa recensenter som direkta arvtagare till det alternativa rockbandet U2 och det var även i samma typ av musikträsk som man hittade de starkaste influenser till Las Vegas bandet. The Killers var ett band, som när dom kom, för många påminde om Joy Division, New Order och The Smiths, som blandade den bitvis mörka post-punken, en blandning av hårt distade gitarrer och syntharrangemang, tidigare framfört av de två förstnämnda och den poetiska, abstrakta och ängsliga textförfattning som även gick att hitta i Morrisseys texter. The Killers kom i en tid när just den här typen av band hade började ta sig ut på arenorna och lyckades locka till sig ett stort medieintresse och såsmåningom skulle bli formgivande för hur den kommerisiella popmusiken skulle komma att låta. Man skulle lätt kunna förenkla det hela med att säga att band som The Killers, The Hives och The Strokes levde på framgångarna som det brittiska indie-bandet The Libertines tillförskaffat sig ett par år tidigare. Så enkelt är det dock inte. The Killers kommer, till skillnad från The Libertines och många av de andra post-punk revival-banden, inte nödvändigtvis i första hand från den renodlat brittiska punkrocken där band som The Sex Pistols och The Clash innefattas. The Killers skiljde ut sig. De tog ut svängarna och gick längre ut på alla olika kanter och hämtade, förrutom från de mest självklara grupperna, även sin inspiration från band som Aztec Camera, The Cars och Echo & The Bunnymen, men också från arenarock-band som Bruce Springsteen och Queen, som för många av dessa band var mycket främmande. Till estetiken så skiljde sig The Killers inte särskilt mycket från sina samtida gelikar, med sina svarta kavajer, svåra och ibland sminkade nunor, och det gick tillochmed så långt att Brandon Flowers såsmåningom kom att anklaga bandet The Bravery för att ha stulit hans bands image och sound. Förvisso kom den här gruppen att uppskattas främst i den amerikanska underground-kulturen och flera av dom hade även lyckats ta sig in i offentliga sammanhang, som på "Letterman's Show" och liknade program, men inget band slog lika stort som The Killers. Något skiljde ut dom från mängden och kanske var det för att texterna och refrängerna var så mycket bättre och eforiska än de andra gruppernas, men det var först 2008, när gruppen släppte sitt tredje studioalbum som det stod klart i vilket fack The Killers ville vara. Bandet tog ett tydligt avstamp från den amerikanska post-punk revival-scenen och började nu yttra sina New Wave-influenser klarare och klarare och The Killers utvecklades till ett nästintill renodlat synth-popband.
2010 lanserade sångaren Brandon Flowers sin solodebut, "Flamingo", som var någon form av blandning av Flowers utvecklingsfas ännu mer mot New Wave/Synth-hållet och ett tydligt kliv tillbaka för att rota upp det bästa från de två första The Killers skivorna "Hot Fuss" och "Sam's Town", något som blev mycket väl mottaget.
Nu är han aktuell med en ny singel "Cant Deny My Love", som kanske inte skiljer sig alltför mycket från de tidigare verken, om något med en smått agressivare framtoning. Däremellan så har han varit aktuell tillsammans med The Killers med deras fjärde The Killers, som liksom "Can't Deny My Love" inte springer iväg åt alltför främmande håll, och det ska bli spännande att se vad för framtidsplaner och motivation Brandon Flowers har för sitt kommande soloalbum.
